Türkiye’nin e-dönüşüm süreci kapsamında uygulanmaya başlanan nüfus cüzdanları yerine geçecek yeni çipli kimlik sistemi ile vatandaşlar kimliklerine elektronik imzalarını yükleyebilecek ve imza gerektiren işlemlerde kullanabilecek.
Bilgi Teknolojileri ve
İletişim Kurumu’nun (BTK) 2015 son çeyrek raporuna göre ise 2015 Aralık
sonu itibarıyla 1.644.705’i elektronik imza ve 396.247’si mobil imza
olmak üzere toplam 2.040.952 elektronik sertifika oluşturuldu.
2015 yıl sonunda bir önceki yıla göre elektronik sertifika
sayısında toplamda yüzde 24 oranında artış gerçekleşti. E-imza, ıslak
imza ile aynı hukuki geçerliliğe sahip ve elektronik ortamda gerçekleşen
işlemlerde kişilerin kimlik bilgilerinin doğruluğunu garantiliyor.
E-imza
yerine de geçecek yeni kimliklerle kimlik doğrulaması yapabilecek ve
bunun en önemli getirisi sahteciliğin önüne geçmesi olacak. Ayrıca
e-devlet kapsamında sunulan hizmetlere, internetin bulunduğu her yerden
kimlik kartı ile erişilebilecek.
Yeni çipli
kimliklerle vatandaşlar bankacılık, noter, okul, emniyet ve tapu
işlemlerinin yanı sıra sağlık ve sigorta işlemlerinde de güvenli
doğrulama işlemi yapabilecek. Her yere tek kart uygulamasını getiren
yeni kimlikler kamu hizmetleri sırasında elektronik iş süreçlerindeki
bürokrasiyi azaltacak. Bu hizmetlerde denetim çok daha kolay yapılacak
ve usulsüzlüklerin önüne geçilecek.
10 yıl boyunca geçerli olacak yeni çipli kimlikler uzun vadede yeni
kimlik sisteminin tüm ülkede yürürlüğe girmesi ile; nüfusun izlenerek
buna paralel analizler ile iş olanaklarının yaratılması, güvenlik
unsurlarının nüfusa göre genişletilmesi ve uluslararası arenada vatandaş
kimlik tespitinin daha kolay yapılarak haklarının korunması gibi
avantajlar sağlayacak.
Türkiye’de her geçen gün
artan e-imza uygulamasının artışı kamuya, özel sektöre ve vatandaşa
önemli katma değerler sağlıyor. Bireyler tarafında kimlik doğrulama ve
imza gerektiren süreçlerde büyük kolaylık sağlayan e-dönüşüm sürecinin
temel uygulaması olan e-imza ile sektörün büyümesine katkı sağlayarak
zaman ve operasyon verimliliği ile ekonomiye çok yönlü katkı sağlaması
amaçlanıyor.
Ülkemizde 2005 yılında e-imza
kanununun yürürlüğe girmesiyle başlayan e-dönüşüm süreci içerisinde,
2018 yılı itibariyle e-devlet kullanıcı sayısının 30 milyon, hizmet
kaleminin ise 3 bin olması hedefleniyor.
İŞTE YENİ KİMLİKLERLE İLGİLİ TÜM DETAYLAR
Kartların dağıtımı randevu sistemiyle yapılacak.
Başvurunuz
için doğrudan İlçe Nüfus Müdürlüğü'ne gidebileceğiniz gibi, zaman
kaybına sebebiyet vermemek için randevu (ALO 199) alarak da
gidebilirsiniz. İşlem yoğunluğu yüksek olmayan İlçe Nüfus
Müdürlükleri'nde randevulu başvuru uygulaması yapılmıyor.
Yeni kimlik almak için davet edildiğiniz gün ve saatte yanınızda bulundurmanız gerekenler;
Son 6 ay içinde çektirilmiş 1 adet biyometrik fotoğraf,
Eski nüfus cüzdanınız ya da fotoğraflı nüfus cüzdanı yerine geçen bir belge.
Nüfus cüzdanı yerine geçen belgeler;
Nüfus Cüzdanı
Sürücü belgesi
Pasaport
Türk Silahlı Kuvvetler kartı
Evlilik Cüzdanı
Avukat kimlik belgesi
Sarı Basın Kartı
Öğretmen Kimliği
Hakim /Savcı kimliği
Eğer hiçbiri yoksa muhtarlıktan belge.
Yeni kimlik belgelerinin yenilenmesi için 15 TL'lik bir ödeme
gerçekleştirmeniz gerekiyor. Bu ödemeyi kimliğinizi aldığınızda
yapmalısınız.
Çipli kimlik kartı başvuru
belgeleriniz taranarak elektronik ortama aktarılacak ardından vermiş
olduğunuz biyometrik fotoğraflar taranarak elektronik ortama aktarılarak
son olarak parmak biyometriniz (parmak iziniz) alınarak sisteme
aktarılacak. Ardından PTT ile adrese teslim edilecek ya da Nüfus
Müdürlükleri'nden teslim almanız gerekecek. Başvurunuz esnasında talep
etmiş iseniz mail ve SMS yoluyla da kimlik kartınızın durumu hakkında
bilgi ulaştırılacak.
Akıllı kimlik kartları ile
vatandaşlar vize istemeyen ülkelere gidebilecek. Akıllı kartlarda,
vatandaşların banka hesap numaralarının, ehliyet, maaş ve sağlık
bilgilerinin olduğu şifreli bir çip yer alacak. Kimliklerin üzerinde 1
GB’ye kadar veri depolanabilecek.
Yeni kimlikler için Kırıkkale pilot bölge olarak seçilmişti. Tüm vatandaşlara dağıtımın 3 yılı bulacağı ifade ediliyor.
Yeni
kimlik kartları, 10 yıllık kullanım ömrüne sahip olacak. TÜBİTAK
tarafından geliştirilen bir sistem sayesinde kartın içinde saklanan
verilerin kopyası alınamayacak.
Yeni kimlik
kartları kredi ya da telefon kartlarındaki tüm güvenlik bileşenlerini
içeren bir sistemle hazırlandı. Böylece taklidin önüne geçilecek.
Kartlarda
kişilerin sağ ve sol el parmak izi, parmak damar izi ve avuç içi izi de
olacak. Bu yolla noter, tapu, emniyet gibi kurumlarda da sahteciliğin
önüne geçilmesi hedefleniyor. Kartı alan her vatandaşa bir de şifre
verilecek. Şifre, üç kez yanlış girilirse kart bloke olacak
Kimlik
kartının ön ve arka yüzünde yer alan güvenlik birimleri ve bilgiler,
Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü ICAO 9303-3 standardına uygun
şekilde bulunuyor. Karttaki makine okunabilir alan ve temassız yonga
içeriğindeki bilgiler sayesinde kart, vize istemeyen ülkelerde seyahat
belgesi olarak kullanılabilecek.
Ancak sınır kapılarında ve havalimanlarında vatandaş çıkış yaparken
biyometrik veri kaydını okuyacak cihazların kurulması ve vatandaşın
kimlik doğrulatması için el okumasını burada yaptırması gerekiyor.
Hangi
yaş grubunda olursa olsun çocuklarınız için de kimlik kartı
başvurusunda bulunmanız gerekiyor. On beş yaşını tamamlamayan
çocukların; veli, vasi veya vekaletname ibraz edenler ile veli, vasi
veya kayyımlarına, bunların bulunmaması halinde; büyük ana, büyük baba
veya kardeşlerine ya da çocukları yanlarında bulunduranlar veya muhtarın
yazılı beyanı ile kimlik kartı başvurusu alınır.
On
beş yaşını tamamlayan çocukların; anne veya babasından birisinin yazılı
beyanı, anne ve babasının ölü olması halinde ikinci derece, ikinci
derece akrabalarının bulunmaması halinde ise üçüncü derece
akrabalarından birisinin yazılı beyanı esas alınır.
Kaynak
Kaynak
Yorumlar
Yorum Gönder